Blije kermisdagen. Feesten in de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden (1500-1800)

Als je de inhoudstafel van het boek bekijkt, lijkt het wel een boek over kerkgeschiedenis! En inderdaad: de kermis is een katholiek feest. De Kermis ging meestal gepaard met een kermisprocessie op een belangrijke dag voor de parochie: de kerk-mis (kerkwijdingsfeest) of het patroonsfeest van de parochie. In de ‘Dorpskermis´ van Pieter Bruegel staat dan ook een kerk centraal. De Zuidelijke Nederlanden kennen een rijke kermiscultuur, ook na het concilie van Trente. De kermissen worden gekenmerkt door koorddansers, goochelaars, muzikanten, toneelspelers, kwakzalvers en vele kraampjes met versnaperingen. Er gebeuren vele spelen: katknuppelen, ringrijden, ganstrekken, koekhappen … Zelfs dokters en chirurgijns boden hun diensten aan op kermissen! Pas in de 19de eeuw ontstond de kermis zoals we die nu nog steeds kennen met de gemechaniseerde attracties. Er bestaat over die oude attracties opvallend weinig visueel materiaal. Ik meen een foutje ontdekt te hebben op paina 34: er wordt stellig geen Mariabeeld in de processie rond gedragen. (HG)
E. D’HAENE, Blije kermisdagen. Feesten in de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden (1500-1800), Gorredijk (Sterck & De Vreese), 2025
29.9 EUR
