Glazen slijpen. Onderliggende denkramen in academisch onderwijs.

De universiteit zou een vrijplaats van het denken moeten zijn. Als er één plaats is waar men kritisch moet zijn, is het wel in de academie. Wie nochtans vertrouwd is met de academie, weet dat dit soms een illusie is. Veel onderzoek is helemaal niet waardenvrij. Te vernieuwend onderzoek wordt soms tegengehouden. Oude theorieën blijven lang bevestigd worden omdat men anders geen carrière kan maken, geld zet ethische bezwaren in bepaalde onderzoeken aan de kant … De auteurs van dit boek proberen om dat bewustzijn bij de actoren van academisch onderzoek aan te zwengelen. Het zou ideaal zijn, mochten althans zij zich kunnen vrijwaren van bepaalde vooringenomen waardeoordelen. Het is alvast een eerste aanzet tot wat de auteurs effectief reflectief onderwijs noemen. Bij uitbreiding gaat dat natuurlijk ook over onderzoek. (ES)

E. KOSTER E.A., Glazen slijpen. Onderliggende denkramen in academisch onderwijs., Eindhoven (Damon), 2018
18,9 EUR