Bachs cantates, toen en nu. Toelichtingen en overwegingen bij tekst en muziek en het centrale werk van Johann Sebastian Bach.

Bij het centrale werk van Bach denkt iedereen spontaan aan de Mattheuspassie en dat is al eens niet zo verwonderlijk. Echter: de ruggengraat van zijn werk vormen zijn talloze cantates (wie weet hoeveel er verloren zijn gegaan). Het zijn net die cantates die Bachs extreme vindingrijkheid en compositorisch talent. blootleggen. Wat daarbij het meest opvalt is de extreme band tussen woord en muziek. Wat dat betreft, staat Bach in de traditie van de late polyfonie. Het is dan ook een grote verdienste van Schuurman om die beide elementen bij elkaar te houden in zijn analyse van de cantates. Tegelijkertijd is de auteur ervan overtuigd dat die teksten tegenwoordig ‘erover’ zijn (bijvoorbeeld qua meligheid of sentimentaliteit). Hij zoekt naar een verklaring voor die vervreemding in het tweede deel van het boek. Schuurman bespreekt zo’n 72 cantates, niet alleen muzikaal, maar ook theologisch. Vooral dat laatste is een primeur in ons taalgebied. Alle bekendste cantates zijn opgenomen (onder meer Nun Komm, der Heiden Heiland, Ich have genung, Gottes Zeit is die allerbeste Zeit, Jesu der du meine SeeleWas Gott tut ist wohlgetan, Wachet auf ruft uns die Stimme). Nergens neemt de auteur vertalingen op van de Duitse teksten. Het tweede deel van het boek is een uitgebreide lezing over de Bachs leven en de plaats van de cantates daarbinnen. Speciale aandacht gaat uit naar de inhoud van de teksten. (DK)

B. SCHUURMAN, Bachs cantates, toen en nu. Toelichtingen en overwegingen bij tekst en muziek en het centrale werk van Johann Sebastian Bach., Budel (Damon), 2014
49,9 EUR