Van Eyck. Een optische revolutie.

Het literaire orgelpunt van het Van-Eyckjaar is ongetwijfeld deze monografie over het hele oeuvre van de Maaseikse/Gentse meester. Een keur van internationale experten heeft zich over deze Vlaamse meester gebogen en het eindresultaat werd excellent uitgegeven door Hannibal (de uitgeverij die het Mercatorfonds aardig de loef begint af te steken). De lijvige monografie opent met de historische context (hier ontbreekt de naam van historicus Wim Blockmans). Vervolgens maken we kennis met de visuele impact die Van Eyck in gang heeft gezet: sedert de oudheid is hij de eerste die zo realistisch schildert (wat de kunstgeschiedenis na hem enorm heeft beïnvloed). Het derde deel bestudeert die grandioze invloed van Van Eyck op de Europese kunstscène. Het slotdeel telt enkele capita selecta, zoals zijn schildering van metaal en glas, en zijn invloed tot in de 19de eeuw. De monografie is weergaloos geïllustreerd. Een feest voor het oog. Vraag blijft voor mij nog steeds: hoe kunnen we zo een monografie schrijven op basis van het weinige zekere dat we over Van Eyck kennen? Het blijft me een mysterie. Tegen wil en dank wordt zoveel onderzoek uit de 19de eeuw nog klakkeloos aanvaard … (ES)

M. MARTENS E.A., Van Eyck. Een optische revolutie., Lichtervelde (Hannibal en MSK Gent), 2020