De plunderaars. De nazi-obsessie met kunst.

De restauratie van het Lam Gods heeft niet enkel de roof van de Rechtvaardige Rechters onder de aandacht gebracht, maar ook het fenomeen van de massale kunstroven door de nazi’s voor hun groot Berlijns kunstmuseum (en voor hun persoonlijk bezit). Daarnaast was er de ophefmakende zaak Gurlitt: de Duitse eigenaar van talloze van joden ontvreemde meesters. Het boek doet uit de doeken dat de meeste nazibonzen een omvangrijke privécollectie aan kunst hadden. In de het zog van de troepen die Europa bevrijdden opereerde een zogenaamde kunstbrigade die al die gestolen schatten moest opzoeken. Rydell schrijft ongelooflijk goed en degelijk gedocumenteerd over het speurwerk van die brigade, die ergens in de staart van de oorlog een zoutmijn op het spoor komt met honderden gestolen meesterwerken, waaronder het Lam Gods! Een aanrader voor wie op zoek is naar een spannend verhaal. (EvG)

A. RYDELL, De plunderaars. De nazi-obsessie met kunst., Amsterdam/Antwerpen (Atlas Contact), 2015